Übersichtsarbeiten - OUP 01/2019

Operative Frakturbehandlung bei Kindern unter 3 Jahren

Literatur und Leitlinien sind nicht spezifisch in ihren Aussagen zu den Indikationen zur operativen Frakturbehandlung bei Kindern unter 3 Jahren. Wir sehen weder für die suprakondylären Frakturen III und IV oder die dislozierten Frakturen des Kondylus radialis humeri noch für die dislozierten instabilen Unterarmschaft- oder Monteggia-Frakturen und bestimmte Fingerverletzungen einen prinzipiellen Unterschied im Vergleich zur Handhabung bei älteren Kindern. Bei den Femurfrakturen gibt es wegen des Aufwands konservativer Verfahren neben der medizinischen Perspektive eine soziale/familiäre mit Faktoren wie Pflegeaufwand und Mobilität. Darüber hinaus gibt es Einzelfälle, die an verschiedenen Lokalisationen eine Osteosynthese als Sonderindikation erforderlich machen können.

Interessenkonflikt:

Keine angegeben.

Literatur

1. Al-Qattan M: Extra-articular transverse fractures of the base of the distal phalanx in children and adults. J Hand Surg (Br) 2001; 26: 201–6

2. Bast SC, Hoffer MM, Aval S: Nonoperative Treatment for Minimally and Nondisplaced Lateral Humeral Condyle fractures in Children. J Pediatr Orthop 1998; 18: 448–50

3. Cheng J, Ng B, Ying SY, Lam PK: A 10 year study of the changes in the pattern and treatment of 6,493 fractures. J Pediatr Orthop 1999; 19: 344–50

4. Colaris J, Allema JH, Reijman M et al.: Which factors affect limitation of pronation/supination after forearm fractures in children? A prospective multicenter study. Injury 2014; 45: 696–700

5. Connor A, Smith MGH: Displaced fractures of the lateral humeral condyle in children. J Bone Joint Surg 1970; 52B: 460–4

6. Deutsche Gesellschaft für Kinderheilkunde und Jugendmedizin: Leitlinien Kinderheilkunde und Jugendmedizin. München: Elsevier, Urban & Fischer-Verlag, 2018

7. Dwyer AJ, John B, Krishen M, Hora R: Remodeling of tibial fractures in children younger than 12 years. Orthopedics 2007; 30: 393–6

8. Frech-Dörfler M, Hasler CC, Häcker FM: Immediate hip spica for unstable femoral shaft fractures in preschool children: still an efficient and effective option. Eur J Pediatr Surg 2010; 20: 18–23

9. Hasler CC, von Laer L: Prevention of growth disturbance after fracture of the lateral humeral condyle in children. J Pediatr Orthop 2001; 10: 123–130

10. Heffernan MJ, Gordon JE, Sabatini CS et al.: Treatment of Femur Fractures in Young Children: A Multicenter Comparison of Flexibel intramedullary Nails to Spica Casting in Young Children aged 2 to 6 years. J Pediatr Orthop 2015; 35: 126–9

11. Horn BD, Hermann MJ, Crisci K, Pizzutillo PD, MacEwen GD: Fractures of the lateral humeral condyle: role of the cartilage hinge in fracture stability. J Pediatr Orthop 2002; 22: 8–11

12. Kamegaya M, Shinohara Y, Kurokawa M, Ogata S: Assessment of stability in chidlren’s minimally displaced lateral humeral condyle fractures by magnetic resonance imaging. J Pediatr Orthop 1999; 19: 570–2

13. Kocher MS, Kasser JR, Waters PM et al.: Lateral entry compared with medial and lateral entry pin fixation for completely displaced supracondylar humeral fractures in children. A randomized clinical trial. J Bone Joint Surg Am 2007; 89: 706–12

14. Kraus R, Schneidmüller D, Röder C: Häufigkeit von Frakturen der langen Röhrenknochen im Wachstumsalter. Dtsch Arztebl 2005; 102: A 838–42

15. Kraus R, Wessel L: The treatment of upper limb fractures in children and adolescents. Dtsch Ärztebl 2010; 107: 903–10

16. von Laer L: Die suprakondyläre Humerusfraktur im Kindesalter. Arch Orthop Trauma Surg 1979; 95: 123–140

17. Lehner M, Schuster B, Dietz HG: Strategies in the treatment of supracondylar fractures of the humerus in children – proven and controversial. Zentralbl Chir. 2014; 139: 613–20

18. Mohan N, Hunter JB, Colton CL: The posterolateral approach to the distal humerus for open reduction and internal fixation of fractures of the lateral condyle in children. J Bone Joint Surg 2000; 82B: 643–5

19. Nellans KW, Chung KC: Pediatric hand fractures. Hand Clin 2013; 29: 569–78

20. Park MS, Chung CY, Choi ICH et al.: Incidence patterns of pediatric and adolescent orthopedic fractures according to age groups and seasons in south korea: a population-based study. Clin Orthop Surg 2013; 5:161–6

21. Pirker ME, Weinberg AM, Höllwarth ME, Haberlik A: Subsequent displacement of initially nondisplaced and minimally displaced fractures of the lateral humeral condyle in children.
J Trauma 2005; 58: 1202–7

22. Rapp M, Kaiser MM, Grauel F, Gielok C, Illing P: Femoral shaft fractures in young children (< 5 years of age): operative and non-operative treatments in clinical practice. Eur J Trauma Emerg Surg 2016; 42: 719–24

23. Schmittenbecher PP, Blum J, David S et al.: Behandlung von Humerusschaft- und subkapitalen Frakturen im Kindesalter. Konsensusbericht der Sektion Kindertraumatologie der DGU. Unfallchirurg 2004; 107: 8–14

24. Schmittenbecher P: Wachstumsphänomene und Korrekturmechanismen des wachsenden Skeletts. In: Dietz HG, Illing P, Schmittenbecher P, Slongo T, Sommerfeldt D (Hrg.): Praxis der Kinder- und Jugendtraumatologie. Berlin: Springer Verlag, 2011: 27–53

25. Sinikumpu J-J, Pokka T, Serlo W: The changing pattern of pediatric both-bone forearm shaft fractures among 86000 children from 1997 to 2009. Eur J Pediatr Surg 2013; 23: 289–96

26. Spiegel PG, Cooperman DR, Laros GS: Epiphyseal fractures of the distal ends of the tibia and fibula. A retrospective study of two hundred and thirty-seven cases in children. J Bone Joint Surg 1978; 60A: 1046–50

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